Sunday, February 2, 2014

Day 10 - 25 Jan - Golden Triangle - Mae Sai - Chiang Rai - Chiang Mai

cantik dan nyaman, sejuk tapi tak sesejuk masa kat laos .. bfast dulu kat hotel .. target hari ni mae sai (northest point of thailand, sempadan myanmar) .. lepas tu heading down to chiangrai .. nak stop kat white temple .. pastu terus ke chiang mai .. total perjalanan lebih kurang 280km .. pagi plan nak pusing2 golden triangle .. beli souvenier dan melawat muzium .. 



ni inner touring jacket kominee ni ..





tank aku dah almost empty .. pam macam ni je yang ada di golden triangle .. petrol station ada 10 atau mungkin 20km dari GT .. tapi dah menghala ke chiang khong .. so kitaorang decide taruk je la minyak ni .. seliter dekat nak rm5 ..

nak dijadikan cerita ..aku nak pi tukar duit 1000bath kat restoren seberang jalan dari mende ni . ada satu uncle tu cakap motor sangat besar .. hati hati bawak .. pastu dia bagi coins utk test machine ni kat aku ..ada dalam 200baht jugak .. aku cakap jap aku tukar duit pulang balik duit dia .. dia cakap no need terus berlalu dengan kereta .. 300baht jugak la aku isi .. akmal dan pokpa pun isi ..tapi takde orang sponsor la ..

nak survive 28km je ke mae sai . harap kat sana ada stesen minyak ..













 opium museum ..







 dapur ..
bunga popi .. 

lepas tengok museum terus gerak ke mae sai ... less than 30km je pun ..

sampai mae sai 12.30 tengahari.. happy nampak ayam goreng halal .. laos mmg susah nak dapat makanan halal .. 30 baht seketul .. tu border myanmar tu .. pas makan ayam dan beli tshirt .. u-turn balik .. hala ke chiang rai .. lebih kurang 60km je dari mae sai .. ikut highway no 1






cantik gak view nak ke chiang rai ni .. jalan lurus je

lepas je bandar chiang rai lebih kurang 13km .. kat highway no 1 juga akan nampak white temple (Wat Rong Khun) .. kat belah kanan jalan sebab kami menghala ke selatan/chiangmai















kul 3 kitaorang sambung perjalanan .. kaki gua dah tak tahan denyut2 .. malam semalam terseliuh .. berhenti untuk makan painkiller

kul 6 dah sampai chiangmai... tapi drama cari hotel punya pasal .. hotel yang direcommendkan oleh kawan full la pulak .. pokpa hilang la ..  kul 8 baru settle ..
duk kat diamond riverside .. 700baht semalam ..

memang dah bengkak kaki aku .. malam ni kena cari ubat .. anti inflammation dan pain killer

dah dapat ubat .. cari makan pulak .. ikut phone pokpa .. halal street walking distance je ..

 kul 10 malam lepas makan terus meronda ..

byk yang menarik kat kedai ni ..tapi mmg salah la kot kalau nak bawak balik malaysia


jumpa kedai kulit pulak .. original ular tu ..






terus jalan2 kat night market .. besar giler night market kat chiang mai ni ..




satu bunga dia ambik masa 3 minit je utk siap ..tak termasuk kaler la .. ukir je ..

ok balik hotel .. mengidap ler .. esok sambung jalan2 chiang mai


1 comment:

  1. Sib baik jumpa balik.. memula aku dah panik.. call radio takdak yg respond huhu..

    ReplyDelete