Sunday, February 2, 2014

Day 14 - 29 Jan - Kanchanaburi

lepas breakfast terus keluar hantar dobi dan jalan2 sekitar kanchanaburi .. first target .. bridge on the river kwai .. naik taxi beca ni 40 baht kalau tak silap lah .. dia hantar kitaorang pergi kedai dobi pastu bawak ke bridge tu ..

naik keretapi ni rasanya dalam 20baht sorang .. ni bukan keretapi pukul 11 yang bawak pergi tengok scenery tu .. ni jalan dekat je .. seberang jambatan dan patah balik





tinggalan sejarah perang dunia ke2 ni .. sebahagian dari landasan keretapi maut siam-burma yang dibina oleh tentera jepun untuk mengangkut peluru dan senjata ..







kreatif .. buat dari tali guni .. harga mahal jugak yang besar tu lebih 1000baht .. tengok je la 
 pakai tali guni + gam je .. yang naga tu 4 hari jugak nak siap kata dia ..


on the way jalan kaki ke muzium terjumpa pulak dengan mende manja ni .. bayar 100baht untuk ambik gambar .. dia makan ayam yang dimasak dan juga susu .. 




ada dua ekor .. tadi akak dia .. ni yang lagi kecik .. 4 bulan kalau tak silap .. yang ni manja betul dengan tuan dia .. 


war museum .. 




tak spend masa byk kat sini sebab nak cari taxi atau kereta utk bawak kitaorang pergi hellfire pass dan tiger temple .. mula2 dapat offer dari tuktuk utk bawak kitaorang 1500baht (harga belum nego) satu hari round semua tempat tu .. fikir balik jauh tu hellfire pass .. baik cari kete ada aircond ..dapat jugak kete aircond .. kalau tak silap 1500baht juga atau 2000baht nanti aku confirm balik .. 

pergi tiger temple dulu sebab tempat ni tutup pukul 3 ptg .. hellfire pass tutup kul 4ptg  








bayaran untuk masuk tiger temple adalah 600baht / rm60 .. nampak mahal .. tapi bila dah masuk rasa berbaloi sebab duit tu untuk bagi makan rimau2 tu ..ada seratus lebih rimau dalam tu .. nampak healthy dan happy .. ramai staff untuk tolong ambik gambar dan guide visitor masa ambik gambar



 camera kita mmg bagi kat staff diaorang yang akan ambik gambar ..

lepas ambik gambar dengan rimau .. staff suruh semua orang pergi kat sini sebab diaorang nak bawak rimau pergi tiger valley .. kita boleh ikut belakang dalam satu line dan gilir2 amik gambar sambil jalan2kan rimau tu .. 





 kat tiger valley ada air terjun dan boleh masuk ambik gambar lagi ..








 next stop .. hellfire pass .. lebih kurang 80km dari bandar kanchanaburi














ada laluan jalan kaki lebih kurang 4km .. kitaorang buat 1km je rasanya atau kurang .. untuk sampai ke potongan bukit pertama dan mercu tanda hellfire pass ..
















perasaan bila berada kat sini adalah sangat sayu bila mengenangkan lebih 100k orang mati ketika membina 400km landasan keretapi ni dalam masa 20 bulan .. tahanan perang dan orang awam .. 













lepas balik dari hellfire pass dan tiger temple .. balik ke hotel ..dan keluar balik untuk cari pasar malam .. memang kitaorang target area bridge ni ..tapi hampa ..takde pasar malam kat sini .. stall pun semua dah start tutup .. agak susah untuk cari tuktuk kat kanchanaburi ni .. akhirnya dapat satu tuktuk dia mintak 100baht untuk ke night market .. tadi masa datang sini pun kena 100baht .. kalau kat bandar lain .. rate dia adalah 20baht seorang .. takde pilihan .. bagi je lah










pasar malam tutup la pulak hari rabu .. suruh dia hantar ke medan makan dekat dengan menara jam kat tengah2 bandar kanchanaburi .. ada byk stall muslim kat sini .. tapi yang ni paling hebat makanan dia .. dan murah giler .. nasi briyani ayam 40 baht dan nasi yang aku makan ni pun 40 baht .. sedapp











No comments:

Post a Comment